Chiny zwiększają nacisk na wykorzystanie cyfrowego juana.
Od punktów poboru opłat na autostradach do mini-programów WeChat, Chiny zwiększają nacisk na wykorzystanie cyfrowego juana wdrażając więcej scenariuszy zastosowania cyfrowej waluty.
W sobotę uruchomiono pierwszą partię dziesięciu cyfrowych punktów poboru opłat w juanach na autostradzie Qingdao w prowincji Shandong we wschodnich Chinach. Działanie płatności podobne jest do szeroko stosowanego Alipay i WeChat Pay. Przy wyjeździe z każdego punktu poboru opłat kierowcy muszą jedynie zeskanować kod QR z aplikacji e-CNY, aby dokonać płatności.
To jeden z najnowszych przykładów integracji cyfrowego juan z codziennym życiem ludzi. Władze Chin przygotowują coraz więcej scenariuszy zastowań cyfrowego juana w sektorach gastronomicznym, handlowym, rekreacyjnym i rozrywkowym, a także w transgranicznych rozliczeniach handlowych, aby zwiększyć adopcje cyfrowej waluty.
Chiński gigant technologiczny Tencent niedawno dodał cyfrowego juana do swojego mini-programu WeChat, aby zwiększyć wykorzystanie i popularność cyfrowego juana. Obecnie sprzedawcy korzystający z mini-programów WeChat obsługujących cyfrowe płatności w juanach to między innymi KFC, China Telecom, Watsons, JD.com, State Grid.
Wang Peng, pracownik naukowy Pekińskiej Akademii Nauk Społecznych powiedział Global Times, że współpraca z platformami płatniczymi stron trzecich, takimi jak Wechat, które mają dużą bazę użytkowników i popularność umożliwia cyfrowemu juanowi dalsze rozszerzenie scenariusza aplikacji oraz korzystanie większej liczbie osób z cyfrowej płatności.
Rozpoczęto szereg specjalnych działań promocyjnych w sektorze konsumpcyjnym z użyciem cyfrowego juana.
Chiny – Xiong’an New Area oferuje bony konsumpcyjne na cyfrowe juany.
Podczas 5-dniowych świąt majowych od 29 kwietnia do 3 maja, wschodniochińska prowincja Jiangsu wydała łącznie 170 milionów juanów w kuponach konsumenckich i 55 milionów juanów w czerwonych kopertach w postaci cyfrowych juanów. Dapeng New District w południowochińskim mieście Shenzhen również rozdał milion cyfrowych kopert z cyfrowymi juanami.
Jak podaje chińska firma dostarczająca jedzenie Meituan, podczas tegorocznych świąt Spring Festival liczba transakcji w cyfrowych juanach na platformie wzrosła prawie czterokrotnie w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, liczba użytkowników juanów cyfrowych wzrosła ponad pięciokrotnie w ciągu roku, a kwota transakcji cyfrowych wzrosła 6,2 razy w ciagu roku.
Chiny promują cyfrowego juana w inicjatywie „Belt and Road”.
Od początku 2022 r. rządy regionów testujących e-CNY przeprowadziły około 50 działań promocyjnych dotyczących wykorzystania cyfrowych juanów, które silnie promowały ożywienie konsumpcji detalicznej w różnych regionach.
Eksperci stwierdzili jednak, że całkowity wskaźnik wykorzystania cyfrowego juana jest nadal niski w porównaniu z wolumenem transakcji i popularnością rynkową zewnętrznych platform płatniczych. Według raportu z badań dotyczących wykorzystania i promocji cyfrowego juana tylko 11,5 procent ludzi używa cyfrowych juanów codziennie, a 54,1 procent ludzi używa cyfrowych juanów tylko do czerwonych kopert lub w celu uzyskania kuponów konsumpcyjnych.
Aby przyspieszyć szerokie wykorzystanie cyfrowego juana wiele chińskich miejscowości zaczęło używać cyfrowego juan do wypłacania pensji urzędnikom państwowym. Na przykład pracownicy jednostek państwowych w mieście Changshu będą otrzymywać wynagrodzenie w juanach cyfrowych od tego miesiąca (05.2023) zgodnie z oświadczenie wydanym przez lokalne władze w kwietniu.
Chińskie miasto Changshu planuje płacić pracownikom państwowym cyfrowym juanem.
W przygotowaniu jest więcej działań wykorzystujących użycie cyfrowego juana. Na przykład miasto Shenzhen w południowych Chinach zaproponowało współpracę Hongkongowi, aby wypróbować transgraniczne płatności handlowe w cyfrowym juanie.
Władze regionalne zwiększają wykorzystanie cyfrowego juana w płatnościach za usługi publiczne, pożyczkach finansowych, płatnościach transgranicznych, usługach opieki medycznej i roszczeniach ubezpieczeniowych.
źródło: globaltimes.cn